Tuesday, January 24, 2012

ათას­წლე­უ­ლის აღ­მო­ჩე­ნა: "ფეს­ტო­სის დის­კოს" გამ­შიფ­რა­ვი მეც­ნი­ე­რი გია კვა­ში­ლა­ვა მარ­ტვი­ლე­ლია

uTu­od sa­ka­cob­rio mniS­vne­lo­bis faq­tia is, rom af­xa­ze­Ti­sa da fa­zi­sis mec­ni­e­re­ba­Ta aka­de­mi­is aka­de­mi­ko­sis, ma­Te­ma­ti­kos-mkvle­v­ris gia kva­Si­la­vas mi­er da­Sif­ri­re­bul iq­na msof­li­os mec­ni­er­TaT­vis kar­gad cno­bi­li, 1908 wels kun­Zul kre­ta­ze aR­mo­Ce­ni­li msof­li­o­Si pir­ve­li beW­dvi­Ti re­li­gi­ur-li­te­ra­tu­ru­li do­ku­men­ti – fes­to­sis dis­ko~.
am sa­kiT­xTan da­kav­Si­re­biT gTa­va­zobT fa­zi­sis mec­ni­e­re­ba­Ta aka­de­mi­is das­kvnas, ro­mel­sac mkiT­xve­li in­te­re­siT ga­ec­no­ba:

`fa­zi­sis~ mec­ni­e­re­ba­Ta aka­de­mi­is das­kvna
`fes­to­sis dis­kos~ da­Sif­ri­re­bis Se­sa­xeb

2007 wlis 30 marts q.Tbi­lis­Si (il. Wav­Wa­va­Zis q. #60) ga­i­mar­Ta `fa­zi­sis~ mec­ni­e­re­ba­Ta aka­de­mi­is mo­ri­gi sa­mec­ni­e­ro se­sia, ro­me­lic mi­eZ­Rvna `fa­zi­sis~ aka­de­mi­is nam­dvi­li wev­ris, aka­de­mi­kos gia kva­Si­la­vas mox­se­ne­bas Te­ma­ze: `fes­to­sis dis­ko –kol­xu­ri oq­ro­dam­wer­lo­ba~.
sa­mec­ni­e­ro se­si­as es­wre­bo­da aka­de­mi­is sa­meg­re­los, aWa­ris, mcxe­Ta-Ti­a­ne­Tis, qve­mo qar­Tlis, gu­ri­is, ka­xe­Tis, af­xa­ze­Ti­sa da sxva re­gi­o­ne­bis Tav­mjdo­ma­re­e­bi, 150-mde mec­ni­e­ri da am Te­miT da­in­te­re­se­bu­li msme­ne­le­bi.
kom­pi­u­te­ru­li teq­ni­kis ga­mo­ye­ne­biT ek­ran­ze ga­mo­sa­xu­li iq­na `kir­bis~ anu we­ril-fir­fi­tis, `fes­to­sis dis­kos~ A da B mxa­re. ma­Te­ma­ti­kos­ma g. kva­Si­la­vam yo­ve­li na­xat-ni­Sa­ni da maT­Tan da­kav­Si­re­bu­li ga­mo­sa­xu­le­be­bi cal­cal­ke ga­mo­sa­xa ek­ran­ze. mkvle­var­ma pir­vel­ma war­mo­ad­gi­na dis­ko­ze sxva­das­xva kuT­xiT amot­vif­ru­li, er­Ti­da­i­gi­ve na­xat-niS­ne­bi, ma­ga­li­TiT, `Zu lo­mis Ta­vi~, `mfri­na­vi qo­ri­seb­ri ar­wi­vi~, oq­ros saw­mi­si~, `na­vi~ da a. S. sxva­das­xva mar­cvle­bad. amiT ba­ton­ma g.kva­Si­la­vam am na­xat-niS­ne­bis, ma­ga­li­Tad, 900/1800/2700/3600-ia­ni mob­ru­ne­bis gaT­va­lis­wi­ne­biT, sxva­das­xva mar­cvle­bad war­mod­ge­niT, dis­kos war­we­ra ga­Sif­ra. Ti­To­e­u­li na­xat-ni­Sa­ni pro­to­qar­Tu­lad – kol­xu­rad aa­met­yve­la. Sem­deg Ta­na­med­ro­ve qar­Tul ena­ze pwka­red Tar­gma­ni wa­i­kiT­xa da dam­swre sa­zo­ga­do­e­bas wa­rud­gi­na `fes­to­sis dis­kos~ war­we­ris sru­li teq­sti, ro­me­lic war­mo­ad­gens sa­ga­lo­bels - `ne­na­nas~; is eZ­Rvne­ba pe­laz­gur–kol­xur na­yo­fi­e­re­bis did de­daR­vTa­e­ba na­nas/rea-ki­be­les.
ba­to­ni g. kva­Si­la­va msof­li­o­Si pir­ve­li beW­dvi­Ti re­li­gi­ur-li­te­ra­tu­ru­li do­ku­men­tis, `fes­to­sis dis­kos~ na­xat-niS­ne­bis fo­ne­ti­ku­ri war­mod­ge­nis dros maT ada­reb­da sxva dam­wer­lo­be­bis niS­nebs (ma­ga­li­Tad, eg­vip­tu­ri da xe­Tu­ri/lu­vi­u­ri ie­rog­li­fe­bi, pro­to­si­na­i­tu­ri kon­so­nan­tu­ri gra­fe­me­bi, B-xa­zo­va­ni/mi­ke­nur-ber­Znu­li da mo­na­Te­sa­ve C-xa­zo­va­ni/kvip­ro­su­li dam­wer­lo­be­bis si­la­bog­ra­me­bi) da maT fo­ne­ti­kur ma­xa­si­a­Teb­lebs.
sxdo­mis dam­swre mec­ni­e­reb­ma Ta­vi­anT ga­mos­vleb­Si er­Txmad mo­i­wo­nes ba­ton g.kva­Si­la­vas mox­se­ne­ba­Si war­mod­ge­ni­li `fes­to­sis dis­kos~ de­Sif­ri­re­bas­Tan da­kav­Si­re­bu­li mec­ni­e­ru­li kvle­vis me­To­de­bi, zo­ga­di de­bu­le­be­bi da Se­de­ge­bi. maT aR­niS­nes, rom kvle­vis me­To­de­bi, rom­li­Tac mkvle­var­ma mi­aR­wia `fes­to­sis dis­ko­ze~ amot­vif­ru­li na­xat-ni­San­Ta amet­yve­le­bas kol­xur ena­ze, msof­li­os stan­dar­tebs Se­e­sa­ba­me­ba. am­de­nad, dis­kos war­we­ris Si­na­ar­sis amoc­no­bas­Tan da­kav­Si­re­bu­li kvle­vis Se­de­ge­bi Se­iZ­le­ba Ca­iT­va­los sar­wmu­nod.
ba­ton­ma g.kva­Si­la­vam 17 wli­a­ni da­uc­xro­me­li kvle­vis sa­fuZ­vel­ze da­ad­gi­na, rom `fes­to­sis dis­ko­ze~ da­beW­di­li na­xat-niS­ne­bi `kol­xu­ri oq­ro­dam­wer­lo­baa~ (berZ. xri­sog­ra­fia).
Cve­ni Rrma rwme­niT, axal­gaz­rda qar­Tvel­ma ma­Te­ma­ti­kos­ma g.kva­Si­la­vam `fes­to­sis dis­kos~ war­we­ris wa­kiT­xviT mi­ag­no oT­xi aTa­si wlis wi­nan­del Zvel­kol­xe­bis enas, rom­lis dRe­van­del gag­rZe­le­bad un­da Ca­iT­va­los sa­qar­Tve­lo­sa da Tur­qe­Tis re­gi­o­neb­Si, sa­meg­re­lo­sa da la­zeT­Si Se­mo­na­xu­li meg­ru­li da la­zu­ri.
am­ri­gad, `fa­zi­sis~ mec­ni­e­re­ba­Ta aka­de­mia da­de­bi­Tad afa­sebs `fa­zi­sis~ aka­de­mi­is nam­dvi­li wev­ris, gia kva­Si­la­vas mi­er war­mod­ge­nil `fes­to­sis dis­kos­Tan~ da­kav­Si­re­bul mec­ni­e­rul ga­mok­vle­vebs da mi­iC­nevs mas mec­ni­e­re­bis am mi­mar­Tu­le­bis Se­sa­niS­nav Se­na­Ze­nad.
cot­ne mir­cxu­la­va,
teq­ni­kur mec­ni­e­re­ba­Ta doq­to­ri,
pro­fe­so­ri, `fa­zi­sis~ mec­ni­e­re­ba­Ta
aka­de­mi­is pre­zi­den­ti, sa­qar­Tve­los
mec­ni­e­re­ba­Ta aka­de­mi­is aka­de­mi­ko­si
30.03.07.

No comments:

Post a Comment